Dr. Julia Brühne

Wissenschaftliche Mitarbeiterin | Spanische, Französische und Italienische Kultur- und Literaturwissenschaft

  • Psychoanalyse und politische Allegorie
  • Souveränität, Körper und Sprache
  • (Post)Democracy, Postmoderne und jouissance
Seit 10/2014Wissenschaftliche Mitarbeiterin in französischer, spanischer und italienischer Kultur- und Literaturwissenschaft an der Johannes Gutenberg–Universität Mainz  
2011–2014Lehrbeauftragte in spanischer Literaturwissenschaft an der Johannes Gutenberg–Universität Mainz.  
2009–2014Promotion (summa cum laude).Titel der Dissertation: „!Bienvenido neorrealismo! Politik, Subjekt und Libido im spanischen Nachkriegskino“. Betreuer: Univ.–Prof. Dr. Stephan Leopold, Zweitgutachter: Univ.–Prof. Dr. Dietrich Scholler
2015Dissertationspreis des Fachbereichs Philologie und Philosophie der JGU. Abstract  
02/2013–02/2014Mentee im Christine de Pizan–Programm der Johannes Gutenberg–Universität Mainz  
10/2009–09/2011Doktorandenstipendium der Stipendienstiftung Rheinland–Pfalz  
04/2010–08/2010Forschungsaufenthalt am Centro Sperimentale di Cinematografia (Rom)  
10/2004–02/2009Studium der Romanistik, Amerikanistik und Theaterwissenschaft in München und Santiago de Compostela  
Current Position

Johannes Gutenberg University :                                                        Mayence (DE)

Lecturer, Department of Romance Studies                                          Oct 2014-Present

 

Education

Johannes Gutenberg University:                                                          Mainz (DE)

Ph.D., Spanish Culture and Literary Studies                                        June 2014

  • Dissertation: “¡Bienvenido neorrealismo! Politik, Subjekt und Libido im spanischen Nachkriegskino” (engl. „Welcome Neorealism! Politics, the Libido and the Subject in Spanish Post-war Cinema“)

Ludwig Maximilian University:                                                             Munich (DE)

M.A. in Romance Philology, American Studies,                                    Feb 2009

Theater Studies

 

University of Santiago de Compostela:                                                 (ES)

Semester abroad                                                                               2006-2007

 

Research and Teaching Interests

Psychoanalysis and political allegory                             19th century French literature

Sovereignty, bodies, and language                                  Neorealism/Nouvelle Vague

(Post)Democracy and jouissance                                   Spanish Golden Age Literature

Mythologies and the ‘Other’                                           Argentinian short narratives

 

Publications

2016/Forthcoming: “¡Bienvenido neorrealismo! Politik, Subjekt und Libido im spanischen Nachkriegskino”, Tübingen: Stauffenburg.

-         (engl. „Welcome Neorealism! Politics, the Libidio and the Subject in Spanish Post-war Cinema“)

2016/Forthcoming: “Gothic meets Neorealism: Trauma, Ghosts, and Broken Community in Tommaso Landolfi’s An Autumn Story”, in: Laura Thursby (ed.), The Supernatural, Oxford: Inter-Disciplinary Press 2016 (peer reviewed).

2016/In Preparation: “«I bet you’re dying to free associate»: el placer imposible y la constitución de una alegoría política en L’âge d’or (1930) de Luis Buñuel”, in: Julia Brühne, Karin Peters, Nerea Aresti (eds.), La España invertebrada. Masculinidad y nación en los años de entreguerras, Granada: Comares.

-         (engl.: “«I bet you’re dying to free associate»: Impossible Jouissance and the Emergence of a Political Allegory in Luis Buñuel’s L’Âge d’Or [1930]”)

2016/In Preparation: “Hidden Histories: Greatness, Shame, and Threat in CocaCola Commercials”, in: Julia Brühne, Karin Peters, Lisa Zeller (eds.): Distance and/or Close-up: Visuality, Community, and Affect in Representations of History, Beiheft von PhiN - Philologie im Netz.

2015: “Bedingungslos bartlos. Travestie, Hysterie und Staat in Tirso‘s Don Gil de las calzas verdes“, in: Karin Peters, Julia Brühne (eds.), In (Ge)Schlechter Gesellschaft: Konstruktionen von Männlichkeit in der Romania, Bielefeld: transcript, pp. 87-116.

-         (engl.: “Absolutely Beardless. Travesty, Hysteria and the State in Tirso’s Don Gil de las calzas verdes”)

2015: “Politisch konstruiert, filmisch demontiert. Der Diskurs des Glücks in der spanischen Konsumgesellschaft der 50er Jahre: Esa pareja feliz und La vida por delante“, in: Sonja Georgi et. al. (eds.), Geschichstransformationen. Medien, Verfahren und Funktionalisierungen historischer Rezeption, Bielefeld: transcript, pp. 367–391.

-         (engl.: “Politically Constructed, Cinematically Destroyed. The Discourse of Happiness in the Spanish Consumer Society of the 1950s: Esa pareja feliz and La vida por delante)

2015:“A Revolutionary Myth: Bordercrossing, Nostalgia, and Identification in Robert Rodríguez’s Machete (2010)“, in: Global Humanities 1, pp.186–210 (peer reviewed).

2014: “«Madame Bovary, c’est Maximiliano Rubín»: Sprache, Nom-du-Père und Rebellion in Madame Bovary und Fortunata y Jacinta“, in: Lars Schneider, Jing Xuan (eds.), Anfänge vom Ende. Schreibweisen des Naturalismus in der Romania, München: Fink, S. 259–283.

-         (engl.: “«Madame Bovary, c’est Maximiliano Rubín»: Language, Nom-du-Père, and Rebellion in     Madame Bovary and Fortunata y Jacinta”)

 

Fellowships and Awards

Fellowship Foundation Rheinland-Pfalz:

Dissertation Fellowship                                                                                 2009-2011

Travel Grant for Research Visit in Rome (IT)                                                    2010

 

Dissertation Prize (Department of Philosophy and                                           2014

Philology of the University ‘Johannes Gutenberg’)

 

Menteeship (“Christine de Pizan –Program”,                                                   2013-2014

University ‘Johannes Gutenberg’)

 

Selected Conference Presentations / Chairs

2017: Chair of the Session “The Problems of Jouissance and Desire in a Globalized World”. NeMLA’s 2017 Annual Convention in Baltimore, Maryland (March, 23.-26., 2017).

2016: Co-Chair of the workshop “From Spanish Baroque Theatre to Television”, University ‘Johannes Gutenberg’ (Sept. 2016).

2016: “Hitchcock, Cortázar, and the Postmodern: Aesthetics of Emptiness“, NeMLA’s Annual Convention in Hartford, Connecticut (March 17.-20., 2016).

2016: “Gothic meets Neorealism: Trauma, Ghosts, and Broken Community in Tommaso Landolfi’s An Autumn Story”, Inter-Disciplinary Net Conference ‘The Supernatural’, Budapest (March 11.-13., 2016).

2015: Co-Chair of the International Autumn School “Distance and/or Close-up: Visuality, Community, and Affect in Representations of History”, promoted by the Volkswagen Foundation. University ‘Johannes Gutenberg’ (Oct. 4.-09., 2015).

2015: Co-Chair of the Session “La España invertebrada? Masculinidad y Nación, 1921-1936" at the ‘Deutsche Hispanistentag’ Heidelberg (March 18.-22., 2015)

(Auswahl)

März 2017: Seminarleitung “The Problems of Jouissance and Desire in a Globalized World”. NeMLA’s 2017 Annual Convention in Baltimore, Maryland.

September 2016: Mit Vanessa Schlüter: “From Spanish Baroque Theatre to (Reality-)TV: The Search for Truth and Other Symptoms of Modern Subjectivity”, Workshop mit Prof. William Egginton (Johns Hopkins University), Johannes Gutenberg-Universität Mainz.

März 2016: Vortrag “Hitchcock, Cortázar, and the Postmodern: Aesthetics of Emptiness“, NeMLA’s Annual Convention in Hartford, Connecticut.

März 2016: Vortrag “Gothic meets Neorealism: Trauma, Ghosts, and Broken Community in Tommaso Landolfi’s An Autumn Story”, Inter-Disciplinary Net Conference ‘The Supernatural’, Budapest.

Oktober 2015: Mit Karin Peters, Lisa Zeller und Susanne Mersmann: Internationale Herbstschule “Distance and/or Close-up: Visuality, Community, and Affect in Representations of History”, gefördert von der Volkswagen Stiftung, dem Zentrum für Interkulturelle Studien und der Abteilung Internationales der   Johannes Gutenberg-Universität Mainz.

März 2015: Mit Karin Peters und Nerea Aresti: Sektion im Rahmen des Deutschen Hispanistentags “La España invertebrada? Masculinidad y Nación, 1921-1936", Heidelberg.

Monographien
!Bienvenido neorrealismo! Politik, Subjekt und Libido im spanischen Nachkriegskino, Tübingen: Stauffenburg 2016 (= Siegener Forschungen zur romanischen Literatur– und Medienwissenschaft).
 
Herausgebertätigkeit und Sammelbände
in Vorbereitung/mit Karin Peters und Lisa Zeller: Distance and/or Close-up: Visuality, Community, and Affect in Representations of History, Beiheft von PhiN - Philologie im Netz 2016.
in Vorbereitung/mit Karin Peters und Nerea Aresti: La España invertebrada. Masculinidad y nación en los años de entreguerras, Granada: Comares 2016.
mit Karin Peters: In (Ge)Schlechter Gesellschaft: Konstruktionen von Männlichkeit in der Romania (= Mainzer Historische Kulturwissenschaften), Bielefeld: transcript 2015.
 
Aufsätze
In Vorbereitung: “Hidden Histories: Greatness, Shame, and Threat in CocaCola Commercials”, in: Julia Brühne, Karin Peters, Lisa Zeller (eds.): Distance and/or Close-up: Visuality, Community, and Affect in Representations of History, Beiheft von PhiN - Philologie im Netz.
In Vorbereitung: “«I bet you’re dying to free associate»: el placer imposible y la constitución de una alegoría política en L’âge d’or (1930) de Luis Buñuel”, in: Julia Brühne, Karin Peters, Nerea Aresti (eds.), La España invertebrada. Masculinidad y nación en los años de entreguerras, Granada: Comares.
In Vorbereitung: “Gothic meets Neorealism: Trauma, Ghosts, and Broken Community in Tommaso Landolfi’s An Autumn Story”, in: Laura Thursby (ed.), The Supernatural, Oxford: Inter-Disciplinary Press 2016.
„Bedingungslos bartlos. Travestie, Hysterie und Staat in Tirsos Don Gil de las calzas verdes und Almodóvars Tacones lejanos“, in: Karin Peters, Julia Brühne (Hgg.), In (Ge)Schlechter Gesellschaft: Konstruktionen von Männlichkeit in der Romania (=Mainzer Historische Kulturwissenschaften, Bielefeld: transcript .
(2015) „Politisch konstruiert, filmisch demontiert. Der Diskurs des Glücks in der spanischen Konsumgesellschaft der 50er Jahre: Esa pareja feliz und La vida por delante“, in: Sonja Georgi u.a. (Hgg.), Geschichstransformationen. Medien, Verfahren und Funktionalisierungen historischer Rezeption (= Mainzer Historische Kulturwissenschaften), Bielefeld: transcript, S. 367–391.
(2015) „A Revolutionary Myth: Bordercrossing, Nostalgia and Identification in Robert Rodríguez’s Machete (2010)“, in: Global Humanities 1, S.186–210.
(2014) „‚Madame Bovary, c’est Maximiliano Rubín‘: Sprache, Nom-du-Père und Rebellion in Madame Bovary und Fortunata y Jacinta“, in: Lars Schneider und Jing Xuan (Hgg.), Anfänge vom Ende. Schreibweisen des Naturalismus in der Romania, München: Fink, S. 259–283.